"Bądź moim przyjacielem"

Projekt trwa od: 01/01/2015 r. do 30/06/2015 r. Kontakt z wykonawcą

Inna jednostka administracji publicznej
wielkopolskie
Publiczne Przedszkole nr 12 im. \\\\\\\"Tęcza\\\\\\\"
Inny podmiot
Publiczne Przedszkole nr 12
Osób z niepełnosprawnością i osób sprawnych z ich otoczenia
  • umiarkowany
  • znaczny
51-100
Lokalny
  • Niepełnosprawność sprzężona
  • 0-6
  • 26-40
  • Edukacja
  • Wczesne wspomaganie
  • Rodzice dzieci niepełnosprawnych i pełnosprawnych
  • Środki własne

Tworząc innowację pedagogiczną, wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom dzieci i ich rodziców. Program integracyjny został zaplanowany w formie edukacji integracyjnej dzieci pełnosprawnych z dziećmi specjalnej troski. Przez cały czas programu podkreślana będzie istota świadomego niesienia pomocy osobom potrzebującym nawet wtedy, gdy chodzi o rezygnację z czasu wolnego. Dzieci będą miały możliwość współdziałania z rówieśnikami niezależnie od ich sprawności, a tym samym możliwość zawarcia nowych przyjaźni i przeżywania sukcesu.


 

TERMIN REALIZACJI

    1. DZIAŁANIA

    1. STYCZEŃ

    - „Bajkoterapia”– czytanie bajki o akceptacji w grupie

    - Zestaw ćwiczeń wg ruchu rozwijającego

    Weronika Sherborn wzmacnianie u dzieci poczucia bezpieczeństwa w otoczeniu i grupie.

      1. LUTY

      - „Balik karnawałowy” – wspólna zabawa przy muzyce z udziałem rodziców

      - „Jak żyć w przyjaźni”

        1. MARZEC

        - „Wspólne powitanie wiosny”

        - „O czym opowiada muzyka?” – malowanie dziesięcioma palcami

          1. KWIECIEŃ

           

          - Sala Doświadczania Świata – metoda wg Knill- zajęcia integracyjne z rodzicami

          - „Co w trawie piszczy?”-collage

            1. MAJ


             

            - „Ćwierćlandia” - zabawy integrujące grupę i rodziców cz. I

            - Mobilny Model Rekreacji Muzycznej - OZURA

               

              1. CZERWIEC


               

              - „Ćwierćlandia” - zabawy integrujące grupę i rodziców cz. II

              - „Każdy inny, wszyscy równi”- festyn rodzinny


                 

                Dzięki uczestnictwu w innowacji dziecko:

                  - uczy się akceptacji drugiego człowieka,

                  - uczy się niesienia pomocy niepełnosprawnym kolegom i koleżankom wtedy, gdy jest ona potrzebna,

                  - uczy się aktywnego uczestnictwa w życiu przedszkolnym oraz do odnoszenia sukcesów na miarę swoich możliwości,

                  - wyraża swoje emocje i przeżycia,

                  - czuje się docenione,

                  - posiada większe możliwości komunikacyjne,

                  - rozwinie wrażliwość estetyczną,

                  - udoskonali swoje umiejętności manualne,

                  - potrafi współdziałać w grupie,

                  - pozna wykorzystanie różnych materiałów plastycznych w sposób twórczy,

                  - dzieci specjalnej troski mają stworzone warunki do czerpania pozytywnych wzorców zachowania się,

                  - otoczenie dziecka jest zorganizowane w taki sposób, aby zachęcało je do podejmowania różnego rodzaju aktywności,

                  Przedszkole jako jedna z instytucji, z którymi styka się dziecko pełnosprawne i niepełnosprawne, ma możliwość wyrobienia określonych postaw i umiejętności w kontaktach z innymi ludźmi. Charakteryzująca dzieci w tym wieku naturalna aktywność, skłonność do naśladownictwa, a także wrażliwość emocjonalna, stwarzają korzystne warunki do osiągnięcia pozytywnych efektów zamierzonych działań. Aby jednak dziecko przyswoiło sobie określone normy zachowań i stosowało się do nich, trzeba poddawać je przez dłuższy czas odpowiednim działaniom, wykorzystując każdą nadarzającą się okazję. Taką okazją jest kontakt dzieci pełnosprawnych z niepełnosprawnymi ich rodzicami. Dzieci w wieku przedszkolnym nie posługują się jeszcze stereotypami w myśleniu i ocenie innych ludzi, nie posiadają przesądów na temat kalectwa. Są bardzo tolerancyjne wobec odmienności, zachowania i wyglądu rówieśników. Ich spontaniczność powoduje, iż pomoc rówieśni9kom mniej sprawnym staję się integralną częścią kontaktów z nimi. Oznacza to, że dzieciom zdrowym wystarczy dać możliwość kontaktu z kolegami , w taki sposób, żeby mogły poznać ich zdolności jak i ograniczenia oraz dostarczyć podstawy wiedzy o potrzebach i możliwościach dzieci niepełnosprawnych, aby przyjąć w wykształceniu się u nich pozytywnej postawy wobec osób niepełnosprawnych. Takie spotkania znacznie poprawiają samopoczucie osobom specjalnej troski i ich rodzinom, łagodzą poczucie osamotnienia, uwalniają od pesymistycznego nastawienia do ,świata i ludzi, a także pomagają w przezwyciężaniu choroby i w powrocie do zdrowia .

                    W trakcie realizacji tego programu zauważono potrzebę kontynuacji programu integracyjne ” Bądź moim przyjacielem”, w którym potrzeby dzieci niepełnosprawnych i ich rodzin będą coraz lepiej zaspokajane poprzez zbliżanie się do siebie dzieci zdrowych i niepełnosprawnych oraz ich rodzin.

                      \"Balik karnawałowy\" luty 2015r
                      \"Balik karnawałowy\" luty 2015r
                      \"Balik karnawałowy\" luty 2015r

                      Komentarze (0)